Zen
tr¾ningens 10 oksehyrdebilleder
Tim
Pallis
De 10 Oksehyrde Billeder, pŒ japansk Jūgyūzu, er en Zen
klassiker, som oprindeligt blev tegnet af en kinesisk Zen munk i Sung dynastiet ved navn Kuo-an Chi-yuan (jap. Kakuan Shion d. ca. 1234), som
tilf¿jede et lille vers til hvert af de 10 billeder. Hans barnebarn og elev Jion
skrev en indledning til billederne og et forord til hvert vers. Senere
tilf¿jede den japanske munk fra Zen templet
Tōfuku-ji i Kyoto Shōtetsu
Shoki endnu et lille digt til hvert billede.
Mange Zen mestre
har gennem tiden skrevet deres kommentarer til oksehyrdebillederne. Disse
kommentarer har ikke v¾ret t¾nkt som akademiske forel¾sninger, men som teisho for munkene i klostret, dvs. som
et levende udtryk for dharmaen og som
vejledning for munkenes Zen tr¾ning.
Hver dag i klostrets intensive meditations uge kaldet oÕsesshin, giver mesteren en sŒdan teisho, som de f¾rreste forstŒr. Dharmaen er evigt levende, og l¾sningen
af oksehyrdebillederne har stor betydning for enhver, som enten er i Zen tr¾ning eller blot vil vide noget
om, hvad det hele gŒr ud pŒ.
Oksehyrdebillederne er umŒdelig instruktive for de, der har
en seri¿s interesse for Rinzai Zens
vej. Det er en let tilg¾ngelig trin for trin hŒndbog pŒ Zen tr¾ningens lange
vej fra den f¿rste s¿gen til den endel¿se og sporl¿se forbliven pŒ vejen. Den,
der praktiserer Zen, lever for at
realisere kenshō, som betyder at
se sin egentlige natur. Dette er det samme som Buddhas opvŒgnen.
Selv om alting forandrer sig her i livet, er der noget, som
aldrig forandrer sig. Hvad er det? De 10 oksehyrdebilleder er l¾ren om, at alle
levende v¾sner er buddhanaturen. Buddhanaturen bliver i teksten sammenlignet
med en okse, som var et k¾rt og nyttigt dyr i det gamle Kina.
Zen tr¾ningens forskellige stadier af virkeligg¿relse af buddhanaturen beskrives som en arbejdsproces for en oksehyrde, der s¾tter ud for at finde oksen, fange den, t¾mme den, bringe den hjem og glemme den og sig selv ved at blive Žt med den og til sidst vende tilbage til livets markedsplads.
1. S¿gen efter Oksen
Det at s¿ge efter oksen hedder pŒ japansk hotsu bodaishin, hvilket vil sige at
v¾kke ¿nsket om oplysning. Det japanske ord bodaishin
er en overs¾ttelse af sanskrit ordet bodhichitta,
som betyder tanken om en opvŒgnen. Det er i ¿nsket om en v¾kkelse, dvs. at man gennem
sin zen tr¾ning bekr¾fter buddhismens
4 l¿fter, som siger:
Lover
at befri dem.
Mentale
og emotionelle hindringer er ikke sv¾kkede
Lover
at afvise dem.
D¿rene
til dharmaen kan ikke t¾lles
Lover
at kende dem.
Buddhas
vej er uforlignelig
Lover
at gennemf¿re den.
Det
f¿lgende er en fortolkning af de 4 l¿fter i Gerundiv:
Levende v¾sner er ikke afgr¾nselige
De b¿r befris
Mentale og emotionelle hindringer er ikke sv¾kkede
De b¿r afvises
D¿rene til dharmaen
kan ikke t¾lles
De b¿r kendes
Buddhas vej er uforlignelig
Den
b¿r gennemf¿res
Det
drejer sig i virkeligheden om at love ikke at opgive undervejs, indtil man har
realiseret buddhanaturen. Det er vigtigt pŒ forhŒnd at forstŒ, at det ikke er kenshō eller satori, som medf¿rer befrielsen, men bekr¾ftelsen af ens l¿fter,
som medf¿rer befrielsen dvs. ¿nsket om v¾kkelsen.
Derfor
siges det ofte i de buddhistiske tekster, at dette ¿nske om opvŒgnen allerede
er ensbetydende med realiseringen af alle tings egentlige natur.
Det
siges ogsŒ, at indtil nu har oksen i virkeligheden aldrig v¾ret forsvundet. Da
den er vor egentlige natur, er den blot midlertidig ude af syne som solen
d¾kket af en sky. Det er som at lede efter de briller, som sidder pŒ n¾sen.
Vi
er alle denne buddhanatur, men er blevet sŒ optaget af, hvad sanserne, tankerne
og f¿lelserne fort¾ller os, at vi ikke kan fŒ ¿je pŒ oksen. Vi er faret vild,
fordi vejen deler sig i mange veje, hvor vi adskiller, sammenligner og skelner
forkert. Det kalder man for bevidsthedens adskillende tendens. Men nu er vi
pludselig blevet opm¾rksomme pŒ at s¿ge oksen hinsides den tvedelende verden vi
lever i.
Mesterens
klokke, kanshō klokken, lyder
fra sanzen rummet! Jeg gŒr der ind,
og i dag siger jeg: ÓJeg ved det ikke!Ó pŒ sp¿rgsmŒlet om, hvad der er min egentlige
natur. Vi har mŒske fŒet Jōshūs mu,
eller "hvad er lyden af Žn hŒnd?" eller "hvad er mit oprindelige
ansigt, f¿r jeg blev f¿dt?" Vi knytter mu
til Œndedr¾ttet og gentager igen og igen mu...mu...mu.
Hvad Žr det? HvornŒr vil jeg vŒgne op og se buddhanaturen?
Denne
form¿rkede tilstand skal vi alle igennem pŒ vor vej. Alle oplever en tid, hvor
man siger til sig selv: ÓDet her kan jeg ikke, det er umuligt for mig!Ó Men som
en zen mester engang sagde: "Et
mennesket med et stort talent, modnes langsomt." L¿sningen ligger i at
blive ved: "Mu...mu...mu..."
dag og nat uden afbrydelse. Det stŒr i Mumonkan
pŒ side 1.
2.
Sporene ses
Man
siger, at zen er en s¾rlig formidling
uden for skrifterne, en speciel indsigt, som ikke har noget at g¿re med ord og
begreber. Men vi mŒ ikke glemme, at det netop er fordi der er en l¾re, som er
udtrykt i ord og nedskrevet i b¿ger, at der ogsŒ er formidlet noget udenfor
skrifterne.
Det
er en misforstŒelse at tro, at man kun beh¿ver at praktisere zazen for at holde de fire l¿fter. Alle
de gamle mestre studerede teksterne, men de kunne selvf¿lgelig ikke komme til
nogen afklaring alene ved teksternes hj¾lp. En fugl har to vinger: Dharmaen i
ord og praksis.
Hvis
man kun praktiserer zazen, uden at
studere hvad buddhisme er, bliver man nemt h¿j i hatten, fordi man mŒske har
passeret et par kōan. Hvis man
oven i k¿bet har haft satori og fŒet
tilladelse til at f¿re dharmaen
videre uden at kende til buddhismens l¾re i teksterne, kaldes man en Zen dj¾vel.
Ved
hj¾lp af skrifterne fŒr man forstŒelse og finder sporene af oksen. Det er ved
hj¾lp af det, de gamle mestre sagde og skrev, at vi kan se oksens spor. Det
g¾lder om ikke selv at efterlade sig spor i form af personlige psykologiske
evalueringer, men at kunne se de spor, som kenderne af oksen har lagt.
Alt
i denne verden er ens "virkelige krop". NŒr man forstŒr dette, er man
ikke l¾ngere adskilt fra noget, da man er identisk med dette levende univers i
al dets uendelige mangfoldighed. Men denne forstŒelse, som man mŒske har
begrebsliggjort fra b¿gernes verden er ikke kenshō
dvs. det at se sin egentlige natur.
Det er ikke at se oksen og betyder blot, at man har set sporene af oksen.
Gennem
lang tids praksis kender man nu mu
samadhi, men det er stadig kun et spor. Den sande indsigt er noget helt
andet. Selv om alting er blevet mu,
fordi man er i mu samadhi, har man
endnu ikke set oksen. Det er f¿rst med v¾kkelsens kvantespring, at man kan
skelne mellem sort og hvidt, nat og dag, stop og start og falsk og sandt.
Alt
i naturen, og alt hvad der sker i naturen, er buddha, dharma og sangha. Alt hvad vi ser og h¿rer, og alt hvad der
er, er en manifestation af den universelle bevidsthed. Der er intet, som ikke
er et spor af oksen.
Selvom
der er mange spor af oksen overalt, har vi endnu ikke set den, fordi vi er
faret vild i naturens ukrudt, i begrebsligg¿relsens og intellektualiseringens
ukrudt. Men det positive er, at nŒr man har set de mange spor, er der ikke
mange steder oksen kan skjule sig l¾ngere.
Ved
enfoldigt at gentage mu...mu...mu...og
knytte mu til sit Œndedr¾t, er man
kommet til det punkt i sin praksis, hvor mu
ikke l¾ngere er adskilt fra Žn selv. Nu m¾rker man, at mu tilh¿rer Žn selv. Mu
er altsŒ blevet et spor af oksen, som man kan f¿lge for at opdage sin buddhanatur.
PŒ
en eller anden mŒde m¾rker man, at mu
er blevet installeret i Žn. Selvom man stadig gŒr til sanzen med dette mu...mu...mu...og
er ved at blive led ved gentagelserne, mŒ man ikke opgive. Det er en pr¿ve pŒ udholdenhed,
en tŒlmodighedspr¿ve, som kun en stor Žnsporet tosse kan gennemf¿re.
3. Oksen ses
Det
siges at Kannon bodhisattva er s¾rlig
f¿lsom overfor denne verdens lyde, men det er ikke kun, hvad ¿rene opfatter,
ogsŒ det ¿jnene, n¾sen, tungen, kroppen og sindet opfatter, som er Kannon bodhisattva. Kenshō erfares gennem Žn af sanserne, satori foranlediges af en sansepŒvirkning, det v¾re sig en lyd, et
syn, en lugt, en smag, en ber¿ring eller en tanke.
Uden
at der er noget friskt og nyt, som bev¾ger bevidstheden, kan man ikke opdage
kilden til sanseerfaringen. Buddhanaturen er en aktivitet. I ¿jnene er det
synet, i ¿rene er det h¿relsen, i n¾sen er det lugten, i munden er det smagen,
i kroppen er det ber¿ringen og i sindet er det tanken. Buddhismen har 6 sanser.
Den
koncentrerede energi, som man har oparbejdet gennem mu samadhi i zazen,
sv¾kkes til daglig af omverdens lyde eller den spredes ved synet af den ydre
verden. Derfor bliver vor opfattelse af os selv til en ydre eller indre
objektivering. Vi bliver til en ydre kropslig form med indre mentale
kvaliteter.
Mennesket
er dog ikke kun begr¾nset af sin kropslige overflade og sin tankeverden, men er
spredt ud i hele universet. Er lyden mig? Eller er jeg lyden? Lyden og jeg er
Žn! Lyden og jeg siger gong! NŒr subjekt og objekt er Žn, kommer oksen gŒende,
og nu ser vi, at buddhanaturen viser sig i det daglige, fordi den er aktiv
sansning.
Den
rene bevidsthed har ingen form, den kan ikke opfattes af de 6 sanser, ligesom
saltet i vandet eller limen i farven ikke kan ses af synet. Men i alle vore
aktiviteter er den tilstede. Det at se, h¿re, lugte, smage, f¿le og t¾nke er buddhanaturen.
Det at opfatte denne verden og det at t¾nke sig til en mulig anden verden er
det ikke buddhanaturens aktivitet? Selve sansningen er oksen.
NŒr
dagdr¿mme og fantasier og intellektuel evaluering ikke l¾ngere har prioritet
vil lyden af en klokke eller en mokugyo
kalde oksen frem. Men ogsŒ lyden af en bil eller et tog er oksens muuu... Der finder man buddha! Kenshō er en genvindelse af en ikke
adskillende eller universel bevidsthed, efter at man har v¾ret absorberet i mu samadhi. Bevidsthedens refleksive
aktivitet vŒgner og ser den universelle bevidsthed, hvor subjekt og objekt ikke
adskilles. SŒdan ses oksen!
4.
Oksen fanges
Men
at se oksen er ikke nok. Man mŒ holde den i et stramt reb, t¾mme den og fŒ den
til at f¿lge med hjem. Det er ikke kun fra den dag, vi blev f¿dt, men fra f¿r
begyndelsen af universet lige til enden af den endel¿se fremtid, at oksen har
gemt sig i bjergene.
Man
mŒ v¾re klar over, at oksen ikke sŒdan bliver hos Žn, blot fordi man har set
den en enkelt gang. Den s¿ger det friske gr¾s v¾k fra ens sti. Den universelle
bevidsthed, som oksen symboliserer er sŒ enorm, fin og subtil, at man ikke har
en kinamands chance for at begribe den i hele sit omfang. Der er ingen mŒde,
hvorpŒ man kan holde den fast eller holde trit med den.
Et
sind fuld af tanker kan ikke fatte oksens kyogai
eller bevidsthed, som kaldes vort oprindelige ansigt. Man mŒ ikke tro, at man
kan fodre oksen med det visne og sure gr¾s man har, fuld af ¿nsker,
tilknytninger, lidenskaber og vildfarelser. Den fundamentale helheds okse
stikker af blot ved lugten af dem. Oksen elsker det ikke forurenede gr¾s. Hvis
bare der er en tanke af forurening, vil den ikke r¿re det.
Selv
om zen er dette daglige aktuelle liv,
vil oksen ikke kendes ved det, hvis ens liv er forurenet af ¿nsker,
tilknytninger, lidenskaber og vildfarelser. Den gŒr straks tilbage i bjergene. Den
eneste mŒde at indfange og fastholde oksen pŒ er det, man kalder Óefter satori
tr¾ningÓ, hvor man enten praktiserer kōan
tr¾ning, nembutsu samadhi, mu samadhi
eller blot en vedvarende opm¾rksomhed pŒ sit Œndedr¾t.
Vi
har en tendens til at misforstŒ udtryk som, "lidenskaberne er i sig selv
oplysning", idet vi tror, at hvis man bare er opm¾rksom pŒ sine f¿lelser,
er den hellige gral vel forvaret. Det er alligevel zen alt sammen. Men sŒdan er det ikke. Dette udtryk er kun sandt,
nŒr man har afsluttet zen tr¾ningens
lange rejse.
Man
mŒ kommer til det punkt, hvor man har udt¿mt alle sine intellektuelle refleksioner
og ikke har mere at spekulere over og ikke har mere at sige. Man er da et
Óstort m¾-lamÓ, hvor enhver tanke er oph¿rt. Det er kun, nŒr man kommer til
dette sted, at man kan fastholde oksen i sit reb. Man kommer ikke i paradis,
f¿r man bliver som et lille barn igen, sagde Jesus.
I
zazen oplever man tilstande, som er
fri af alle mentale vildfarelser og fri af alle fysiske fornemmelser. Det f¿les
sŒ godt! Det mŒ v¾re dŽt! Men sŒ snart der er kinhin, gŒende meditation, kommer det hele tilbage igen. Oksen
forsvinder da atter ind i vildnisset. PŒ de sidste dage i en sesshin letter man fra denne jord, men
man kommer hurtigt tilbage igen.
Selv
om man har lyksalige timer i zazen,
g¾lder det om at praktisere enfoldigt og uoph¿rligt uden en tanke om at opnŒ
noget derved, eller hvor ensformigt og intetsigende det er. Kun dette mu...mu...mu... uden at ¾nse noget som
helst.
Der
kan komme et tidspunkt, hvor alt er skŒret bort, alting v¾k, sj¾l og legeme
afgŒet. Men vi kommer altid tilbage, nŒr bevidstheden genvindes. Det sker igen
og igen, og man falder tilbage igen og igen. Selv den tanke, at man bliver n¿dt
til at fastholde oksen i sit reb, er en l¾nke som binder os til samsara.
Det
er n¿dvendigt at v¾re helhjertet i sin praksis. NŒr man Žn gang har set den
fundamentale helheds okse, bliver man i Œrevis plaget af den kval ikke at kunne
opretholde denne tilstand i det daglige liv.
At
t¾mme oksen er ingen let sag. Selv om man har fanget oksen, er det ingen nem
opgave at t¿jle den vilde fangst. Og selv om man efter mange Œrs zazen alligevel ikke erfarer satori er dette ikke det prim¾re.
Det
vigtige er, at man overhovedet er kommet i kontakt med dharmaen. At realisere eller ikke realisere dharmaen vil l¿se sig af sig selv, for ingen kan vide nŒr eller
hvor, man bliver velsignet med en sŒdan erfaring. "Ved en lyd fŒr du
adgang", siges det. Det betyder, at man ikke kan slappe af et eneste
¿jeblik. Man mŒ arbejde flittigt pŒ det dag og nat uden afbrydelse i
kontinuerlig samadhi.
5.
Oksen t¾mmes
Selv
om man har fanget oksen, vil den ikke f¿lge med. Derfor mŒ man tr¾ne den og
t¾mme den. Dette er efter satori
praksis. Kenshō er selvf¿lgelig
et vigtigt mŒl, men uden at f¿lge op pŒ tr¾ningen, er kenshō ikke noget i sig selv.
Tr¾ningen
forts¾tter resten af livet. At fare vild i samsara
vil sige, at der opstŒr den ene tanke efter den anden i bevidstheden, alle
mulige fantasier og forestillinger opstŒr, og de er ikke til at stoppe.
Verden
er ikke i sig selv sand/virkelig eller falsk/uvirkelig. Det afh¾nger af om
bevidstheden er sand eller falsk. Den autentiske bevidsthed ser en autentisk
virkelighed, den illusoriske bevidsthed ser en illusorisk virkelighed.
Den,
der vil leve i en sandf¾rdig verden, mŒ g¿re sig fri af de tanker han
overlejrer virkeligheden med. Menneskets sande tilstand er uden mange
forestillinger, en bevidsthed uden fantasifulde tanker. Det er en spejllignende
tilstand uber¿rt af tankernes spejlbilleder. I bund og grund er der ikke en
eneste ting.
NŒr
man har fanget oksen, bliver man derfor n¿dt til i sin zazen at fastholde den i
sit reb uden at miste opm¾rksomheden pŒ den rene opm¾rksomhed. ¯jeblik efter
¿jeblik mŒ der kun v¾re denne rene bevidsthed uden bevidsthedsindhold.
At
vedligeholde denne bevidsthed kontinuerligt er at t¾mme oksen. Hvis man blot en
enkelt gang lader en tanke opstŒ, vil denne tanke fŒ andre til at opstŒ. Hvis
opm¾rksomheden flakker bare lidt, vil oksen straks stikke af.
V¾r
derfor pŒ vagt, og tillad ingen sl¾kkelse af rebet. Dette reb er vor kōan samadhi, som lidt efter lidt vil fŒ oksen til at blive tam og
medg¿rlig, sŒ den slet ikke har lyst til at l¿be sin vej. BŒde nŒr man sidder,
stŒr og gŒr vil oksen nu f¿lge Žn som en veltr¾net hund.
Der
kommer et tidspunkt, hvor man har glemt alt om kōan, og blot befinder sig i en blank tilstand uden at t¾nke
pŒ noget som helst. Nu lader man blot de tanker, som allerede er opstŒet
passere revue, for de forsvinder igen pŒ samme mŒde, som de er opstŒet. De
tanker, som endnu ikke er opstŒet, er det helt absurd at t¾nke, at de ikke mŒ
opstŒ.
6.
Oksen rides hjem
Oksen
er blevet tam, den tilh¿rer nu Žn og kan rides hjem. Shakyamuni buddha tog op i
bjergene for at praktisere og blev vŒgen. Derefter steg han ned fra bjergene
for af hj¾lpe andre mennesker pŒ vej til dharmaen.
Efter kenshō mŒ man vende tilbage
til denne ufuldkomne og ubestandige verden og se dens egentlige virkelighed.
At
v¾re midt i dagliglivets uoph¿rlige malstr¿m er i virkeligheden at befinde sig
i det "rene land" eller nirvana.
I zazen er "bjerge ikke bjerge
og floder ikke floder", men dette er ikke nok. Man mŒ tilbage til den
sunde fornufts verden, hvor "bjerge igen er bjerge og floder er floder".
I
zen tr¾ningen bruger man Œr til at
l¾re at fastholde det sted, hvor tankerne ikke l¾ngere opstŒr. Og tankerne
bliver frustrerende nok ved med at
manifestere sig. Alt, hvad man g¿r, synes nyttesl¿st.
Mange
forskellige f¿lelser opstŒr og efterf¿lges af ¿nsket om opvŒgning og afklaring,
som igen afl¿ses af tanker som rigtigt og forkert, godt eller dŒrligt, og om dette
er smukt, eller dette er grimt. Der er ingen ende pŒ det.
Men
lidt efter lidt, som tr¾ningen skrider frem, vil alle disse tanker falme og
liste af, bŒde ens tankem¾ssige preferencer og ¿nsket om opvŒgning vil d¿ hen, samsara og nirvana vil visne, hyrden og oksen vil svinde bort og selv kōan og zazen fordufte.
NŒr
den indre mentale str¾ben er sunket til bunds rider den tanketomme hyrde den
tanketomme okse hjem. Hele verden er hans egen udelelige virkelighed og hjem.
Liggende pŒ ryggen af oksen overlades alt til den i tryghed, mens man ser op i
den skyfri himmel. Man er nŒet en ubekymret tilstand og er endelig blevet let
om hjertet. Der er ingen grund til at nŒ videre, ingen grund til at s¿ge eller
str¾be efter noget mere.
PŒ
dette stadie ser man ikke tilbage, kan ikke kaldes tilbage af nogen eller noget
som helst. Ens svar pŒ verden er: ÓEr det virkelig rigtigt?Ó Man bliver hverken
tilbageholdt af skelnen eller lighed og ¾nser hverken illusionernes verden
eller satoris verden.
Det
er den store frihed, hvor man ikke bliver indfanget af noget. Man er vendt tilbage
til sin oprindelige bevidsthed og kan begynde pŒ en frisk. Med den tanketomme
bevidsthed m¿der man alt og alle umiddelbart, som er det for f¿rste gang.
Bevidstheden er vidstrakt og Œben, og sindet er i ligev¾gt, hvad der sŒ end
sker. Man er alene, men ikke ensom og hjertet er fuld af munterhed og
frimodighed.
7.
Oksen glemt, "selv" stŒr
tilbage
Tidligere
drejede alt sig om satori, og det er
i sandhed ogsŒ v¾sentligt, men at h¾fte sig ved det er en slags sygdom. Kenshō eller satori stimulerer ¿nsket om at hj¾lpe alle levende v¾sner. Det kan
h¾nde, at man fŒr tanker som: ÓJeg har opnŒet kenshō og har fuldendt min zen
tr¾ning, nu kan jeg g¿re hvad jeg vil.Ó
Det
er et spirituelt ego trip, hvor man bliver indbildsk, bundet af satori og mister sin frihed igen. Det mŒ
derfor v¾re tid at glemme alt om satori.
I Hjerte Sutraen hedder det: "Ingen erkendelse og intet at opnŒ."
Der hvor der ingen opnŒelse af satori
er, der er satori. Dette er Óoksen
glemtÓ og det betyder at glemme den okse, som man str¾bte sŒ meget efter.
Der
er ingen dualisme i dharmaen, den er
udelelig Žn. Der er heller ingen adskillelse mellem den, der fangede oksen, og
oksen selv. Der er altsŒ ingen tvedeling mellem den, der vŒgner op til dharmaen, og selve dharmaen. Satori kan kun
v¾re det sted, hvor Žn selv og dharmaen
er Žn, hvor person og okse er Žn.
Oksen
er sŒledes kun et symbol eller en mŒde at tale om buddhanaturen pŒ. NŒr man er vŒgnet op og har erkendt sin egen og
alle tings buddhanatur, beh¿ver man
ikke l¾ngere oksen, som blot er et heuristisk princip. Oksen er som en
fiskeruse og fisken som buddhanaturen.
NŒr fisken er fanget, er der ikke brug for rusen.
Man
har sammenlignet buddhanaturen med
guldet, som er skjult i minen og som, nŒr det udvindes af minen, til evig tid
bevarer sin skinnende natur. Buddhanaturen sammenlignes ogsŒ med
mŒnen, som til evig tid skinner, men undertiden er skjult af skyer eller
jordens skygge. Buddhanaturen gennemtr¾nger
hele universet og er selve tiden og rummet, altid lysende klar og vŒgen.
Dette
er intet andet end "Oksen glemt, selv stŒr tilbage" NŒr oksen er
reddet hjem, kan vi glemme den, og det betyder ogsŒ, at buddhanaturen er blevet overfl¿dig. Sohaku Kobori sagde: "For
den der ikke kender buddhanaturen er
der en buddha, men for den der kender buddhanaturen
er der ingen buddha."
Der
er intet at s¿ge, og det eneste, der er at g¿re, er at spise, nŒr man er
sulten, og sove, nŒr man er s¿vnig. Hvad er da formŒlet med livet? Hvis man
stadig tror, at der er en mening med livet, har man ikke nŒet til det
spirituelle livs endestation. NŒr man dertil, lever man livet legende let og
afslappet.
At
eje noget er fint, ikke at eje noget er fint, at leve er fint, at d¿ er fint,
at v¾re glad er fint, at v¾re ked af det er fint, hvis det regner er det fint,
hvis solen skinner er det fint. Hver dag er en god dag!
Selv
de store kōan samlinger, som var
sŒ vigtige tidligere, betragtes nu som lidt kedelige, og ogsŒ inka shōmei, som var det mest
ambiti¿se i verden at opnŒ, er blevet irrelevant. NŒr man virkelig lever i den
universelle bevidsthed, bliver alle disse ting un¿dvendige.
8.
BŒde "selv" og oksen glemt
Dette
billede viser en tom cirkel, hvor der hverken er satori eller oplysning, ingen dharma
at vŒgne op til eller et "selv", der vŒgner. Her er buddha-naturen helt og aldeles
Œbenbaret. Det er kulminationen af praksis, fuldendelsen pŒ zen tr¾ningen.
Det
er satoris fuldst¾ndige sŒdanhed, den
perfekte cirkel uden centrum og periferi. Det er den udstrakte tomhed, som
Bodhidharma talte om. Man er nu et fuldkomment blankpoleret spejl eller som den
frosne mŒne, der skinner med sit kolde klare lys.
Her
er der ikke engang en duft af satori
tilbage. Man ser ikke hen mod det sted, hvor buddha er og heller ikke der, hvor
buddha ikke er. Alt hvad der lugter af buddhisme er uinteressant, men alt, hvad
der ikke lugter af buddhisme, er v¾rre.
Hvad
skal man da stille op? V¾re hel og rund, det er bedst ikke at t¾nke for meget.
Man beh¿ver ikke at f¿le sig forpligtet til at forstŒ og vide alt, hvad der
foregŒr. I virkeligheden sker der ingenting. Denne bevidsthedstilstand er ens
oprindelige tilstand, hvor bŒde selv og oksen er v¾k. Hverken Kannon eller Sakyamuni kender noget til
den.
Det
er ikke nemt at opnŒ denne bevidsthedstilstand, og selv om man skulle opnŒ den,
vil ingen nogensinde finde ud af, at man er der. Den person, som vŒgnede op til
erkendelsen af dharmaen og ogsŒ selve
dharmaen, er blevet til tomhed. Alt
er fejet v¾k, og der er ikke et st¿vfnug tilbage.
Der
er ingen mŒde at kommunikere dette pŒ til nogen, for det er alt for omfattende
for ord. Det er en krystalklar og ren bevidsthedstilstand, som transcenderer
tid og rum, men samtidig er immanent i tid og rum. Bodhidharma kaldte den "uhyre
udstrakt, intet helligt", og zen
skolens 6. patriark Eno sagde: "I bund og grund er der ikke en eneste
ting."
Det
er den cirkel vi aldrig kan komme ud af og altid har v¾ret, men som det
alligevel kun er muligt at opdage, hvis man gŒr ind i mu samadhi og d¿r, f¿r man d¿r. Man mŒ sŒ at sige opgive
selv-bevidstheden for at se hvad man er, og hvor man er.
Den
tomme cirkel uden centrum og omkreds er ens oprindelige identitet, hvor der
ikke l¾ngere er en person eller et "selv" tilbage, ikke engang mu mŒ blive tilbage.
9.
Vend tilbage til udspringet
Zen besk¾ftiger sig med sp¿rgsmŒl
som: ÓHvad er universets fundamentale natur?Ó Og dens svar er: ÓBŒde selv og
oksen glemt.Ó Her er der ingen adskillelse mellem en selv og verden og derfor
ingen intellektuelle problemer vedr¿rende universets fundamentale natur. Det,
der er fundamentalt, er det sted, hvor bevidstheden som sŒdan opl¿ses i verden,
det sted hvor en selv og verden er blevet Žn.
Vi
mŒ forstŒ det sŒledes, at dette: Der er ikke en eneste ting, netop er et
uudt¿mmeligt lager for alle ting. Bevidstheden v¾sen er t¿mt for alle ting, men
identisk med og ikke adskilt fra dette univers, som indeholder alle ting. Bevidsthedsrummet
er ikke adskilt fra bevidsthedsindholdet. Dette er, hvad man erkender i satori.
Zen er ingen filosofisk idealisme,
som siger at universet er bevidstheden, at det materielle univers er skabt af
bevidstheden. Det er noget vr¿vl, som visse filosoffer har pŒduttet Yogachara traditionen i buddhismen, som
er Mahayana buddhismens religionspsykologi.
Zen er heller ikke en videnskabelig
objektivisme, som siger, at universet kun bestŒr af elementarpartikler, b¿lger
og energier af forskellig art. Det er ikke tilstr¾kkeligt kun at opfatte
universet materielt. Zen er heller
ikke en religion i traditionel forstand, hvor universet er blevet skabt af Gud.
Zens standpunkt er derimod en
eksistentiel situationstotalitet, hvor den rene bevidsthed uden tanker er
fuldst¾ndig identisk med universet og alle dens uorganiske og organiske
processer. Dette er at vende tilbage til udspringet.
Den
6. patriark sagde: "Grundl¾ggende er der ikke en eneste ting, sŒ hvor kan
st¿vet samle sig." Her er det sted, hvor iagttageren af en blomst og
blomsten er smeltet sammen til Žn.
Hvis
man ser blomsten og siger: ÓDen er smuk,Ó samler der sig st¿v. Hvis man t¾nker:
ÓDer er den,Ó samler der sig st¿v. Hvis man t¾nker: ÓNogen plantede denne
blomst,Ó samler der sig st¿v. Blomsten, kun blomsten, hvor der hverken er
iagttager eller det iagttagne, den tanketomme blomst, det er det sted, hvor der
ikke samler sig st¿v.
Med
en bevidsthed som et tomt spejl, uden det evaluerende og diskriminerende
intellekt, ser man nu den evigt foranderlige verden passerer forbi, netop som
den er. Man afspejler virkelighedens tilsynekomst pŒ samme mŒde som et spejl
afspejler forskellige genstande.
Denne
verden, netop som den er, uden forbedringer eller tilf¿jelser, er buddhanaturen. Denne verden med f¿dsel,
sygdom, alderdom og d¿d er den sande virkelighed.
At
vende tilbage til udspringet er derfor at se verden som den er. Den verden man
opfatter efter satori er den samme
verden som f¿r satori, det er den
verden vi lever i, men nu kan vi se, at den ogsŒ er det rene lotus land.
Man
er den samme efter satori som f¿r satori, men nu ved man, at denne krop
ogsŒ er buddhas krop. At vende tilbage til udspringet er den modsatte side af
den tomme cirkel.
Man
kan sŒledes betragte den tomme cirkel som bagsiden og Ótilbage til udspringetÓ
som forsiden, hvor blomsterne har farver, mosset er gr¿nt og vandet flyder i
Œen. De er som for og bag, og alligevel er de Žn.
I
den tomme cirkel har man lukket sansernes vinduer, og bevidstheden er som et
tomt spejl i m¿rke. NŒr man vender tilbage til udspringet og Œbner vinduerne,
opdager man, at den sande virkelighed er det sted, hvor det indre og ydre er Žt
i den naturlige verden. Et lille digt siger det bedst:
Vand
i sig selv har ingen lyd
L¿ber
det pŒ en sten
Klukker
det.
10. PŒ markedspladsen med Œbne arme
Her er Hotei
Oshō eller Pu-tai eller Mi-lo-fo, den leende buddha, pŒ bes¿g pŒ
markedspladsen. If¿lge legenden var Hotei
fra Ming-chou i Feng-hua provinsen i Kina og levede i 900-tallet. Han er vist
nok en historisk person, enten zen
mester eller blot en excentrisk og uh¿jtidelig munk med et smil pŒ l¾ben og
nogle vise ord.
Han var ligeglad med sit udseende og havde en
s¾rpr¾get fremtoning: Lav, rynket pande, skallet isse, lange h¾ngende ¿re og en
m¾gtig bar vom. Hans kl¾der var gamle og slidte, med sig havde han en strŒmŒtte
til at ligge pŒ, nŒr han tog sig en lur, og en stav at st¿tte sig til, og over
skulderen bar han pŒ en stor s¾k, hvori han opbevarede sine fŒ ejendele, og de
ting han fik for¾rende.
B¿rnene i landsbyen flokkedes omkring ham og ville se,
hvad han gemte pŒ. Han pakkede alt i s¾kken ud og puttede det tilbage igen. NŒr
folk m¿dte ham vidste de, hvordan vejret ville blive. NŒr han havde vŒde
sandaler pŒ og ledte efter tag over hovedet blev det regnvejr, og nŒr han tog
sig en lur pŒ sin mŒtte pŒ en bro ved markedspladsen med hovedet pŒ kn¾ene,
blev det godt vejr.
Engang spurgte en munk, hvad det var for en s¾k han
bar pŒ. Hotei svarede lakonisk ved at s¾tte s¾kken pŒ jorden. SŒ spurgte
munken, hvad dŽt bet¿d, hvorpŒ han sl¾ngte s¾kken over skulderen og gik. En
anden spurgte, hvor gammel s¾kken var, og Hotei sagde: SŒ gammel som rummet.
Han udstrŒlede munter tilfredshed med livet og var i fred med sig selv og
verden.
Senere er Hotei
blevet betragtet som en reinkarnation af Maitreya
buddha, som i buddhismen er en slags messias, der engang i fremtiden skal
frelse alle pŒ jorden. Han er blevet tillagt et lille digt:
Maitreya, den sande Maitreya
Legemliggjort i utallige personer
Fra tid til anden Œbenbarer han sig
Men ingen genkender ham
Efter den pludselige opvŒgnen, som er en genvindelse
af en ikke adskillende eller universel bevidsthed, nŒr man har v¾ret absorberet
i mu samadhi, bliver alt, hvad vi ser
og h¿rer, til mu. Bjerge og vandl¿b
bliver mu, v¾gge og gulve bliver mu, alle ting bliver mu.
Oksehyrden er ikke l¾ngere oksehyrde, men har
forvandlet sig til Hotei,
reinkarnationen af Maitreya buddha, som
kan v¾re andre behj¾lpelig med at finde vejen.
Den bevidsthed som har v¾ret med hele turen kendes kun
af Žn selv. Det er som en d¿vstum, der har haft en dr¿m. Kun den d¿vstumme ved
derom. Sk¿nt man kender den rene bevidsthed, som er den tomme cirkel uden
centrum og periferi, vender man tilbage til udgangspunktet, uden at give
indtryk af dŽt man ved.
Man er blot en tosse, der d¾mper lyset og blander sig
i folkem¾ngden pŒ markedspladsen. Sk¿nt man har opnŒet den mest subtile
erkendelse og kender alle tings egentlige natur, har man glemt dens betydning
og de tidligere mestres spor.
Hotei gŒr omkring uden et formŒl, for nuv¾ret, er det
eneste, der er, og det er det evige liv. Uden at pr¾dike om dharmaen er han munter og smilende, nŒr
han er sammen med andre mennesker. Alle, der er sammen med ham, f¿ler, at der
er en mening med livet. Det er ligesom blomster, der blomstrer pŒ et udgŒet
tr¾.
Selv om Hoteis
bevidsthed er Žt med det store verdensrum, r¾kker han h¾nderne ud i samsaras
jammerdal og til de sultne d¾moners verden for at give dem en hŒndsr¾kning.