Zen tr¾ningens 10 oksehyrdebilleder

 

Tim Pallis

 

 

De 10 Oksehyrde Billeder, pŒ japansk Jūgyūzu, er en Zen klassiker, som oprindeligt blev tegnet af en kinesisk Zen munk i Sung dynastiet ved navn Kuo-an Chi-yuan  (jap. Kakuan Shion d. ca. 1234), som tilf¿jede et lille vers til hvert af de 10 billeder. Hans barnebarn og elev Jion skrev en indledning til billederne og et forord til hvert vers. Senere tilf¿jede den japanske munk fra Zen templet Tōfuku-ji i Kyoto Shōtetsu Shoki endnu et lille digt til hvert billede.

 

Mange Zen mestre har gennem tiden skrevet deres kommentarer til oksehyrdebillederne. Disse kommentarer har ikke v¾ret t¾nkt som akademiske forel¾sninger, men som teisho for munkene i klostret, dvs. som et levende udtryk for dharmaen og som vejledning for munkenes Zen tr¾ning.

 

Hver dag i klostrets intensive meditations uge kaldet oÕsesshin, giver mesteren en sŒdan teisho, som de f¾rreste forstŒr. Dharmaen er evigt levende, og l¾sningen af oksehyrdebillederne har stor betydning for enhver, som enten er i Zen tr¾ning eller blot vil vide noget om, hvad det hele gŒr ud pŒ.

 

Oksehyrdebillederne er umŒdelig instruktive for de, der har en seri¿s interesse for Rinzai Zens vej. Det er en let tilg¾ngelig trin for trin hŒndbog pŒ Zen tr¾ningens lange vej fra den f¿rste s¿gen til den endel¿se og sporl¿se forbliven pŒ vejen. Den, der praktiserer Zen, lever for at realisere kenshō, som betyder at se sin egentlige natur. Dette er det samme som Buddhas opvŒgnen.

 

Selv om alting forandrer sig her i livet, er der noget, som aldrig forandrer sig. Hvad er det? De 10 oksehyrdebilleder er l¾ren om, at alle levende v¾sner er buddhanaturen. Buddhanaturen bliver i teksten sammenlignet med en okse, som var et k¾rt og nyttigt dyr i det gamle Kina.

 

Zen tr¾ningens forskellige stadier af virkeligg¿relse af buddhanaturen beskrives som en arbejdsproces for en oksehyrde, der s¾tter ud for at finde oksen, fange den, t¾mme den, bringe den hjem og glemme den og sig selv ved at blive Žt med den og til sidst vende tilbage til livets markedsplads.

 

1. S¿gen efter Oksen

 

Det at s¿ge efter oksen hedder pŒ japansk hotsu bodaishin, hvilket vil sige at v¾kke ¿nsket om oplysning. Det japanske ord bodaishin er en overs¾ttelse af sanskrit ordet bodhichitta, som betyder tanken om en opvŒgnen. Det er i ¿nsket om en v¾kkelse, dvs. at man gennem sin zen tr¾ning bekr¾fter buddhismens 4 l¿fter, som siger:

 

Levende v¾sner er ikke afgr¾nselige

Lover at befri dem.

 

Mentale og emotionelle hindringer er ikke sv¾kkede

Lover at afvise dem.

 

D¿rene til dharmaen kan ikke t¾lles

Lover at kende dem.

 

Buddhas vej er uforlignelig

Lover at gennemf¿re den.

 

Det f¿lgende er en fortolkning af de 4 l¿fter i Gerundiv:

 

Levende v¾sner er ikke afgr¾nselige

De b¿r befris

 

Mentale og emotionelle hindringer er ikke sv¾kkede

De b¿r afvises

 

D¿rene til dharmaen kan ikke t¾lles

De b¿r kendes

 

Buddhas vej er uforlignelig

Den b¿r gennemf¿res

 

Det drejer sig i virkeligheden om at love ikke at opgive undervejs, indtil man har realiseret buddhanaturen. Det er vigtigt pŒ forhŒnd at forstŒ, at det ikke er kenshō eller satori, som medf¿rer befrielsen, men bekr¾ftelsen af ens l¿fter, som medf¿rer befrielsen dvs. ¿nsket om v¾kkelsen.

 

Derfor siges det ofte i de buddhistiske tekster, at dette ¿nske om opvŒgnen allerede er ensbetydende med realiseringen af alle tings egentlige natur.

 

Det siges ogsŒ, at indtil nu har oksen i virkeligheden aldrig v¾ret forsvundet. Da den er vor egentlige natur, er den blot midlertidig ude af syne som solen d¾kket af en sky. Det er som at lede efter de briller, som sidder pŒ n¾sen.

 

Vi er alle denne buddhanatur, men er blevet sŒ optaget af, hvad sanserne, tankerne og f¿lelserne fort¾ller os, at vi ikke kan fŒ ¿je pŒ oksen. Vi er faret vild, fordi vejen deler sig i mange veje, hvor vi adskiller, sammenligner og skelner forkert. Det kalder man for bevidsthedens adskillende tendens. Men nu er vi pludselig blevet opm¾rksomme pŒ at s¿ge oksen hinsides den tvedelende verden vi lever i.

 

Mesterens klokke, kanshō klokken, lyder fra sanzen rummet! Jeg gŒr der ind, og i dag siger jeg: ÓJeg ved det ikke!Ó pŒ sp¿rgsmŒlet om, hvad der er min egentlige natur. Vi har mŒske fŒet Jōshūs mu, eller "hvad er lyden af Žn hŒnd?" eller "hvad er mit oprindelige ansigt, f¿r jeg blev f¿dt?" Vi knytter mu til Œndedr¾ttet og gentager igen og igen mu...mu...mu. Hvad Žr det? HvornŒr vil jeg vŒgne op og se buddhanaturen?

 

Denne form¿rkede tilstand skal vi alle igennem pŒ vor vej. Alle oplever en tid, hvor man siger til sig selv: ÓDet her kan jeg ikke, det er umuligt for mig!Ó Men som en zen mester engang sagde: "Et mennesket med et stort talent, modnes langsomt." L¿sningen ligger i at blive ved: "Mu...mu...mu..." dag og nat uden afbrydelse. Det stŒr i Mumonkan pŒ side 1.

 

2. Sporene ses

 

Man siger, at zen er en s¾rlig formidling uden for skrifterne, en speciel indsigt, som ikke har noget at g¿re med ord og begreber. Men vi mŒ ikke glemme, at det netop er fordi der er en l¾re, som er udtrykt i ord og nedskrevet i b¿ger, at der ogsŒ er formidlet noget udenfor skrifterne.

 

Det er en misforstŒelse at tro, at man kun beh¿ver at praktisere zazen for at holde de fire l¿fter. Alle de gamle mestre studerede teksterne, men de kunne selvf¿lgelig ikke komme til nogen afklaring alene ved teksternes hj¾lp. En fugl har to vinger: Dharmaen i ord og praksis.

 

Hvis man kun praktiserer zazen, uden at studere hvad buddhisme er, bliver man nemt h¿j i hatten, fordi man mŒske har passeret et par kōan. Hvis man oven i k¿bet har haft satori og fŒet tilladelse til at f¿re dharmaen videre uden at kende til buddhismens l¾re i teksterne, kaldes man en Zen dj¾vel.

 

Ved hj¾lp af skrifterne fŒr man forstŒelse og finder sporene af oksen. Det er ved hj¾lp af det, de gamle mestre sagde og skrev, at vi kan se oksens spor. Det g¾lder om ikke selv at efterlade sig spor i form af personlige psykologiske evalueringer, men at kunne se de spor, som kenderne af oksen har lagt.

 

Alt i denne verden er ens "virkelige krop". NŒr man forstŒr dette, er man ikke l¾ngere adskilt fra noget, da man er identisk med dette levende univers i al dets uendelige mangfoldighed. Men denne forstŒelse, som man mŒske har begrebsliggjort fra b¿gernes verden er ikke kenshō dvs. det at se sin egentlige natur. Det er ikke at se oksen og betyder blot, at man har set sporene af oksen.

 

Gennem lang tids praksis kender man nu mu samadhi, men det er stadig kun et spor. Den sande indsigt er noget helt andet. Selv om alting er blevet mu, fordi man er i mu samadhi, har man endnu ikke set oksen. Det er f¿rst med v¾kkelsens kvantespring, at man kan skelne mellem sort og hvidt, nat og dag, stop og start og falsk og sandt.

 

Alt i naturen, og alt hvad der sker i naturen, er buddha, dharma og sangha. Alt hvad vi ser og h¿rer, og alt hvad der er, er en manifestation af den universelle bevidsthed. Der er intet, som ikke er et spor af oksen.

 

Selvom der er mange spor af oksen overalt, har vi endnu ikke set den, fordi vi er faret vild i naturens ukrudt, i begrebsligg¿relsens og intellektualiseringens ukrudt. Men det positive er, at nŒr man har set de mange spor, er der ikke mange steder oksen kan skjule sig l¾ngere.

 

Ved enfoldigt at gentage mu...mu...mu...og knytte mu til sit Œndedr¾t, er man kommet til det punkt i sin praksis, hvor mu ikke l¾ngere er adskilt fra Žn selv. Nu m¾rker man, at mu tilh¿rer Žn selv. Mu er altsŒ blevet et spor af oksen, som man kan f¿lge for at opdage sin buddhanatur.

 

PŒ en eller anden mŒde m¾rker man, at mu er blevet installeret i Žn. Selvom man stadig gŒr til sanzen med dette mu...mu...mu...og er ved at blive led ved gentagelserne, mŒ man ikke opgive. Det er en pr¿ve pŒ udholdenhed, en tŒlmodighedspr¿ve, som kun en stor Žnsporet tosse kan gennemf¿re.

 

3.  Oksen ses

 

Det siges at Kannon bodhisattva er s¾rlig f¿lsom overfor denne verdens lyde, men det er ikke kun, hvad ¿rene opfatter, ogsŒ det ¿jnene, n¾sen, tungen, kroppen og sindet opfatter, som er Kannon bodhisattva. Kenshō erfares gennem Žn af sanserne, satori foranlediges af en sansepŒvirkning, det v¾re sig en lyd, et syn, en lugt, en smag, en ber¿ring eller en tanke.

 

Uden at der er noget friskt og nyt, som bev¾ger bevidstheden, kan man ikke opdage kilden til sanseerfaringen. Buddhanaturen er en aktivitet. I ¿jnene er det synet, i ¿rene er det h¿relsen, i n¾sen er det lugten, i munden er det smagen, i kroppen er det ber¿ringen og i sindet er det tanken. Buddhismen har 6 sanser.

 

Den koncentrerede energi, som man har oparbejdet gennem mu samadhi i zazen, sv¾kkes til daglig af omverdens lyde eller den spredes ved synet af den ydre verden. Derfor bliver vor opfattelse af os selv til en ydre eller indre objektivering. Vi bliver til en ydre kropslig form med indre mentale kvaliteter.

 

Mennesket er dog ikke kun begr¾nset af sin kropslige overflade og sin tankeverden, men er spredt ud i hele universet. Er lyden mig? Eller er jeg lyden? Lyden og jeg er Žn! Lyden og jeg siger gong! NŒr subjekt og objekt er Žn, kommer oksen gŒende, og nu ser vi, at buddhanaturen viser sig i det daglige, fordi den er aktiv sansning.

 

Den rene bevidsthed har ingen form, den kan ikke opfattes af de 6 sanser, ligesom saltet i vandet eller limen i farven ikke kan ses af synet. Men i alle vore aktiviteter er den tilstede. Det at se, h¿re, lugte, smage, f¿le og t¾nke er buddhanaturen. Det at opfatte denne verden og det at t¾nke sig til en mulig anden verden er det ikke buddhanaturens aktivitet? Selve sansningen er oksen.

 

NŒr dagdr¿mme og fantasier og intellektuel evaluering ikke l¾ngere har prioritet vil lyden af en klokke eller en mokugyo kalde oksen frem. Men ogsŒ lyden af en bil eller et tog er oksens muuu... Der finder man buddha! Kenshō er en genvindelse af en ikke adskillende eller universel bevidsthed, efter at man har v¾ret absorberet i mu samadhi. Bevidsthedens refleksive aktivitet vŒgner og ser den universelle bevidsthed, hvor subjekt og objekt ikke adskilles. SŒdan ses oksen!

 

4.    Oksen fanges

 

Men at se oksen er ikke nok. Man mŒ holde den i et stramt reb, t¾mme den og fŒ den til at f¿lge med hjem. Det er ikke kun fra den dag, vi blev f¿dt, men fra f¿r begyndelsen af universet lige til enden af den endel¿se fremtid, at oksen har gemt sig i bjergene.

 

Man mŒ v¾re klar over, at oksen ikke sŒdan bliver hos Žn, blot fordi man har set den en enkelt gang. Den s¿ger det friske gr¾s v¾k fra ens sti. Den universelle bevidsthed, som oksen symboliserer er sŒ enorm, fin og subtil, at man ikke har en kinamands chance for at begribe den i hele sit omfang. Der er ingen mŒde, hvorpŒ man kan holde den fast eller holde trit med den.

 

Et sind fuld af tanker kan ikke fatte oksens kyogai eller bevidsthed, som kaldes vort oprindelige ansigt. Man mŒ ikke tro, at man kan fodre oksen med det visne og sure gr¾s man har, fuld af ¿nsker, tilknytninger, lidenskaber og vildfarelser. Den fundamentale helheds okse stikker af blot ved lugten af dem. Oksen elsker det ikke forurenede gr¾s. Hvis bare der er en tanke af forurening, vil den ikke r¿re det.

 

Selv om zen er dette daglige aktuelle liv, vil oksen ikke kendes ved det, hvis ens liv er forurenet af ¿nsker, tilknytninger, lidenskaber og vildfarelser. Den gŒr straks tilbage i bjergene. Den eneste mŒde at indfange og fastholde oksen pŒ er det, man kalder Óefter satori tr¾ningÓ, hvor man enten praktiserer kōan tr¾ning, nembutsu samadhi, mu samadhi eller blot en vedvarende opm¾rksomhed pŒ sit Œndedr¾t.

 

Vi har en tendens til at misforstŒ udtryk som, "lidenskaberne er i sig selv oplysning", idet vi tror, at hvis man bare er opm¾rksom pŒ sine f¿lelser, er den hellige gral vel forvaret. Det er alligevel zen alt sammen. Men sŒdan er det ikke. Dette udtryk er kun sandt, nŒr man har afsluttet zen tr¾ningens lange rejse.

 

Man mŒ kommer til det punkt, hvor man har udt¿mt alle sine intellektuelle refleksioner og ikke har mere at spekulere over og ikke har mere at sige. Man er da et Óstort m¾-lamÓ, hvor enhver tanke er oph¿rt. Det er kun, nŒr man kommer til dette sted, at man kan fastholde oksen i sit reb. Man kommer ikke i paradis, f¿r man bliver som et lille barn igen, sagde Jesus.

 

I zazen oplever man tilstande, som er fri af alle mentale vildfarelser og fri af alle fysiske fornemmelser. Det f¿les sŒ godt! Det mŒ v¾re dŽt! Men sŒ snart der er kinhin, gŒende meditation, kommer det hele tilbage igen. Oksen forsvinder da atter ind i vildnisset. PŒ de sidste dage i en sesshin letter man fra denne jord, men man kommer hurtigt tilbage igen.

 

Selv om man har lyksalige timer i zazen, g¾lder det om at praktisere enfoldigt og uoph¿rligt uden en tanke om at opnŒ noget derved, eller hvor ensformigt og intetsigende det er. Kun dette mu...mu...mu... uden at ¾nse noget som helst.

 

Der kan komme et tidspunkt, hvor alt er skŒret bort, alting v¾k, sj¾l og legeme afgŒet. Men vi kommer altid tilbage, nŒr bevidstheden genvindes. Det sker igen og igen, og man falder tilbage igen og igen. Selv den tanke, at man bliver n¿dt til at fastholde oksen i sit reb, er en l¾nke som binder os til samsara.

 

Det er n¿dvendigt at v¾re helhjertet i sin praksis. NŒr man Žn gang har set den fundamentale helheds okse, bliver man i Œrevis plaget af den kval ikke at kunne opretholde denne tilstand i det daglige liv.

At t¾mme oksen er ingen let sag. Selv om man har fanget oksen, er det ingen nem opgave at t¿jle den vilde fangst. Og selv om man efter mange Œrs zazen alligevel ikke erfarer satori er dette ikke det prim¾re.

 

Det vigtige er, at man overhovedet er kommet i kontakt med dharmaen. At realisere eller ikke realisere dharmaen vil l¿se sig af sig selv, for ingen kan vide nŒr eller hvor, man bliver velsignet med en sŒdan erfaring. "Ved en lyd fŒr du adgang", siges det. Det betyder, at man ikke kan slappe af et eneste ¿jeblik. Man mŒ arbejde flittigt pŒ det dag og nat uden afbrydelse i kontinuerlig samadhi.

 

5.   Oksen t¾mmes

 

Selv om man har fanget oksen, vil den ikke f¿lge med. Derfor mŒ man tr¾ne den og t¾mme den. Dette er efter satori praksis. Kenshō er selvf¿lgelig et vigtigt mŒl, men uden at f¿lge op pŒ tr¾ningen, er kenshō ikke noget i sig selv.

 

Tr¾ningen forts¾tter resten af livet. At fare vild i samsara vil sige, at der opstŒr den ene tanke efter den anden i bevidstheden, alle mulige fantasier og forestillinger opstŒr, og de er ikke til at stoppe.

 

Verden er ikke i sig selv sand/virkelig eller falsk/uvirkelig. Det afh¾nger af om bevidstheden er sand eller falsk. Den autentiske bevidsthed ser en autentisk virkelighed, den illusoriske bevidsthed ser en illusorisk virkelighed.

 

Den, der vil leve i en sandf¾rdig verden, mŒ g¿re sig fri af de tanker han overlejrer virkeligheden med. Menneskets sande tilstand er uden mange forestillinger, en bevidsthed uden fantasifulde tanker. Det er en spejllignende tilstand uber¿rt af tankernes spejlbilleder. I bund og grund er der ikke en eneste ting.

 

NŒr man har fanget oksen, bliver man derfor n¿dt til i sin zazen at fastholde den i sit reb uden at miste opm¾rksomheden pŒ den rene opm¾rksomhed. ¯jeblik efter ¿jeblik mŒ der kun v¾re denne rene bevidsthed uden bevidsthedsindhold.

 

At vedligeholde denne bevidsthed kontinuerligt er at t¾mme oksen. Hvis man blot en enkelt gang lader en tanke opstŒ, vil denne tanke fŒ andre til at opstŒ. Hvis opm¾rksomheden flakker bare lidt, vil oksen straks stikke af.

 

V¾r derfor pŒ vagt, og tillad ingen sl¾kkelse af rebet. Dette reb er vor kōan samadhi, som lidt efter lidt vil fŒ oksen til at blive tam og medg¿rlig, sŒ den slet ikke har lyst til at l¿be sin vej. BŒde nŒr man sidder, stŒr og gŒr vil oksen nu f¿lge Žn som en veltr¾net hund.

 

Der kommer et tidspunkt, hvor man har glemt alt om kōan, og blot befinder sig i en blank tilstand uden at t¾nke pŒ noget som helst. Nu lader man blot de tanker, som allerede er opstŒet passere revue, for de forsvinder igen pŒ samme mŒde, som de er opstŒet. De tanker, som endnu ikke er opstŒet, er det helt absurd at t¾nke, at de ikke mŒ opstŒ.

 

6.   Oksen rides hjem

 

Oksen er blevet tam, den tilh¿rer nu Žn og kan rides hjem. Shakyamuni buddha tog op i bjergene for at praktisere og blev vŒgen. Derefter steg han ned fra bjergene for af hj¾lpe andre mennesker pŒ vej til dharmaen. Efter kenshō mŒ man vende tilbage til denne ufuldkomne og ubestandige verden og se dens egentlige virkelighed.

 

At v¾re midt i dagliglivets uoph¿rlige malstr¿m er i virkeligheden at befinde sig i det "rene land" eller nirvana. I zazen er "bjerge ikke bjerge og floder ikke floder", men dette er ikke nok. Man mŒ tilbage til den sunde fornufts verden, hvor "bjerge igen er bjerge og floder er floder".

 

I zen tr¾ningen bruger man Œr til at l¾re at fastholde det sted, hvor tankerne ikke l¾ngere opstŒr. Og tankerne bliver frustrerende nok ved med  at manifestere sig. Alt, hvad man g¿r, synes nyttesl¿st.

 

Mange forskellige f¿lelser opstŒr og efterf¿lges af ¿nsket om opvŒgning og afklaring, som igen afl¿ses af tanker som rigtigt og forkert, godt eller dŒrligt, og om dette er smukt, eller dette er grimt. Der er ingen ende pŒ det.

 

Men lidt efter lidt, som tr¾ningen skrider frem, vil alle disse tanker falme og liste af, bŒde ens tankem¾ssige preferencer og ¿nsket om opvŒgning vil d¿ hen, samsara og nirvana vil visne, hyrden og oksen vil svinde bort og selv kōan og zazen fordufte.

 

NŒr den indre mentale str¾ben er sunket til bunds rider den tanketomme hyrde den tanketomme okse hjem. Hele verden er hans egen udelelige virkelighed og hjem. Liggende pŒ ryggen af oksen overlades alt til den i tryghed, mens man ser op i den skyfri himmel. Man er nŒet en ubekymret tilstand og er endelig blevet let om hjertet. Der er ingen grund til at nŒ videre, ingen grund til at s¿ge eller str¾be efter noget mere.

 

PŒ dette stadie ser man ikke tilbage, kan ikke kaldes tilbage af nogen eller noget som helst. Ens svar pŒ verden er: ÓEr det virkelig rigtigt?Ó Man bliver hverken tilbageholdt af skelnen eller lighed og ¾nser hverken illusionernes verden eller satoris verden.

 

Det er den store frihed, hvor man ikke bliver indfanget af noget. Man er vendt tilbage til sin oprindelige bevidsthed og kan begynde pŒ en frisk. Med den tanketomme bevidsthed m¿der man alt og alle umiddelbart, som er det for f¿rste gang. Bevidstheden er vidstrakt og Œben, og sindet er i ligev¾gt, hvad der sŒ end sker. Man er alene, men ikke ensom og hjertet er fuld af munterhed og frimodighed.

 

7.   Oksen glemt, "selv" stŒr tilbage

 

Tidligere drejede alt sig om satori, og det er i sandhed ogsŒ v¾sentligt, men at h¾fte sig ved det er en slags sygdom. Kenshō eller satori stimulerer ¿nsket om at hj¾lpe alle levende v¾sner. Det kan h¾nde, at man fŒr tanker som: ÓJeg har opnŒet kenshō og har fuldendt min zen tr¾ning, nu kan jeg g¿re hvad jeg vil.Ó

 

Det er et spirituelt ego trip, hvor man bliver indbildsk, bundet af satori og mister sin frihed igen. Det mŒ derfor v¾re tid at glemme alt om satori. I Hjerte Sutraen hedder det: "Ingen erkendelse og intet at opnŒ." Der hvor der ingen opnŒelse af satori er, der er satori. Dette er Óoksen glemtÓ og det betyder at glemme den okse, som man str¾bte sŒ meget efter.

 

Der er ingen dualisme i dharmaen, den er udelelig Žn. Der er heller ingen adskillelse mellem den, der fangede oksen, og oksen selv. Der er altsŒ ingen tvedeling mellem den, der vŒgner op til dharmaen, og selve dharmaen. Satori kan kun v¾re det sted, hvor Žn selv og dharmaen er Žn, hvor person og okse er Žn.

 

Oksen er sŒledes kun et symbol eller en mŒde at tale om buddhanaturen pŒ. NŒr man er vŒgnet op og har erkendt sin egen og alle tings buddhanatur, beh¿ver man ikke l¾ngere oksen, som blot er et heuristisk princip. Oksen er som en fiskeruse og fisken som buddhanaturen. NŒr fisken er fanget, er der ikke brug for rusen.

 

Man har sammenlignet buddhanaturen med guldet, som er skjult i minen og som, nŒr det udvindes af minen, til evig tid bevarer sin skinnende natur.  Buddhanaturen sammenlignes ogsŒ med mŒnen, som til evig tid skinner, men undertiden er skjult af skyer eller jordens skygge. Buddhanaturen gennemtr¾nger hele universet og er selve tiden og rummet, altid lysende klar og vŒgen.

 

Dette er intet andet end "Oksen glemt, selv stŒr tilbage" NŒr oksen er reddet hjem, kan vi glemme den, og det betyder ogsŒ, at buddhanaturen er blevet overfl¿dig. Sohaku Kobori sagde: "For den der ikke kender buddhanaturen er der en buddha, men for den der kender buddhanaturen er der ingen buddha."

 

Der er intet at s¿ge, og det eneste, der er at g¿re, er at spise, nŒr man er sulten, og sove, nŒr man er s¿vnig. Hvad er da formŒlet med livet? Hvis man stadig tror, at der er en mening med livet, har man ikke nŒet til det spirituelle livs endestation. NŒr man dertil, lever man livet legende let og afslappet.

 

At eje noget er fint, ikke at eje noget er fint, at leve er fint, at d¿ er fint, at v¾re glad er fint, at v¾re ked af det er fint, hvis det regner er det fint, hvis solen skinner er det fint. Hver dag er en god dag!

 

Selv de store kōan samlinger, som var sŒ vigtige tidligere, betragtes nu som lidt kedelige, og ogsŒ inka shōmei, som var det mest ambiti¿se i verden at opnŒ, er blevet irrelevant. NŒr man virkelig lever i den universelle bevidsthed, bliver alle disse ting un¿dvendige.

 

8.   BŒde "selv" og oksen glemt

 

Dette billede viser en tom cirkel, hvor der hverken er satori eller oplysning, ingen dharma at vŒgne op til eller et "selv", der vŒgner. Her er buddha-naturen helt og aldeles Œbenbaret. Det er kulminationen af praksis, fuldendelsen pŒ zen tr¾ningen.

 

Det er satoris fuldst¾ndige sŒdanhed, den perfekte cirkel uden centrum og periferi. Det er den udstrakte tomhed, som Bodhidharma talte om. Man er nu et fuldkomment blankpoleret spejl eller som den frosne mŒne, der skinner med sit kolde klare lys.

 

Her er der ikke engang en duft af satori tilbage. Man ser ikke hen mod det sted, hvor buddha er og heller ikke der, hvor buddha ikke er. Alt hvad der lugter af buddhisme er uinteressant, men alt, hvad der ikke lugter af buddhisme, er v¾rre.

 

Hvad skal man da stille op? V¾re hel og rund, det er bedst ikke at t¾nke for meget. Man beh¿ver ikke at f¿le sig forpligtet til at forstŒ og vide alt, hvad der foregŒr. I virkeligheden sker der ingenting. Denne bevidsthedstilstand er ens oprindelige tilstand, hvor bŒde selv og oksen er v¾k. Hverken Kannon eller Sakyamuni kender noget til den.

 

Det er ikke nemt at opnŒ denne bevidsthedstilstand, og selv om man skulle opnŒ den, vil ingen nogensinde finde ud af, at man er der. Den person, som vŒgnede op til erkendelsen af dharmaen og ogsŒ selve dharmaen, er blevet til tomhed. Alt er fejet v¾k, og der er ikke et st¿vfnug tilbage.

 

Der er ingen mŒde at kommunikere dette pŒ til nogen, for det er alt for omfattende for ord. Det er en krystalklar og ren bevidsthedstilstand, som transcenderer tid og rum, men samtidig er immanent i tid og rum. Bodhidharma kaldte den "uhyre udstrakt, intet helligt", og zen skolens 6. patriark Eno sagde: "I bund og grund er der ikke en eneste ting."

 

Det er den cirkel vi aldrig kan komme ud af og altid har v¾ret, men som det alligevel kun er muligt at opdage, hvis man gŒr ind i mu samadhi og d¿r, f¿r man d¿r. Man mŒ sŒ at sige opgive selv-bevidstheden for at se hvad man er, og hvor man er.

 

Den tomme cirkel uden centrum og omkreds er ens oprindelige identitet, hvor der ikke l¾ngere er en person eller et "selv" tilbage, ikke engang mu mŒ blive tilbage.

 

9.   Vend tilbage til udspringet

 

Zen besk¾ftiger sig med sp¿rgsmŒl som: ÓHvad er universets fundamentale natur?Ó Og dens svar er: ÓBŒde selv og oksen glemt.Ó Her er der ingen adskillelse mellem en selv og verden og derfor ingen intellektuelle problemer vedr¿rende universets fundamentale natur. Det, der er fundamentalt, er det sted, hvor bevidstheden som sŒdan opl¿ses i verden, det sted hvor en selv og verden er blevet Žn.

 

Vi mŒ forstŒ det sŒledes, at dette: Der er ikke en eneste ting, netop er et uudt¿mmeligt lager for alle ting. Bevidstheden v¾sen er t¿mt for alle ting, men identisk med og ikke adskilt fra dette univers, som indeholder alle ting. Bevidsthedsrummet er ikke adskilt fra bevidsthedsindholdet. Dette er, hvad man erkender i satori.

 

Zen er ingen filosofisk idealisme, som siger at universet er bevidstheden, at det materielle univers er skabt af bevidstheden. Det er noget vr¿vl, som visse filosoffer har pŒduttet Yogachara traditionen i buddhismen, som er Mahayana buddhismens religionspsykologi.

 

Zen er heller ikke en videnskabelig objektivisme, som siger, at universet kun bestŒr af elementarpartikler, b¿lger og energier af forskellig art. Det er ikke tilstr¾kkeligt kun at opfatte universet materielt. Zen er heller ikke en religion i traditionel forstand, hvor universet er blevet skabt af Gud.

Zens standpunkt er derimod en eksistentiel situationstotalitet, hvor den rene bevidsthed uden tanker er fuldst¾ndig identisk med universet og alle dens uorganiske og organiske processer. Dette er at vende tilbage til udspringet.

 

Den 6. patriark sagde: "Grundl¾ggende er der ikke en eneste ting, sŒ hvor kan st¿vet samle sig." Her er det sted, hvor iagttageren af en blomst og blomsten er smeltet sammen til Žn.

 

Hvis man ser blomsten og siger: ÓDen er smuk,Ó samler der sig st¿v. Hvis man t¾nker: ÓDer er den,Ó samler der sig st¿v. Hvis man t¾nker: ÓNogen plantede denne blomst,Ó samler der sig st¿v. Blomsten, kun blomsten, hvor der hverken er iagttager eller det iagttagne, den tanketomme blomst, det er det sted, hvor der ikke samler sig st¿v.

 

Med en bevidsthed som et tomt spejl, uden det evaluerende og diskriminerende intellekt, ser man nu den evigt foranderlige verden passerer forbi, netop som den er. Man afspejler virkelighedens tilsynekomst pŒ samme mŒde som et spejl afspejler forskellige genstande.

 

Denne verden, netop som den er, uden forbedringer eller tilf¿jelser, er buddhanaturen. Denne verden med f¿dsel, sygdom, alderdom og d¿d er den sande virkelighed.

 

At vende tilbage til udspringet er derfor at se verden som den er. Den verden man opfatter efter satori er den samme verden som f¿r satori, det er den verden vi lever i, men nu kan vi se, at den ogsŒ er det rene lotus land.

 

Man er den samme efter satori som f¿r satori, men nu ved man, at denne krop ogsŒ er buddhas krop. At vende tilbage til udspringet er den modsatte side af den tomme cirkel.

 

Man kan sŒledes betragte den tomme cirkel som bagsiden og Ótilbage til udspringetÓ som forsiden, hvor blomsterne har farver, mosset er gr¿nt og vandet flyder i Œen. De er som for og bag, og alligevel er de Žn.

 

I den tomme cirkel har man lukket sansernes vinduer, og bevidstheden er som et tomt spejl i m¿rke. NŒr man vender tilbage til udspringet og Œbner vinduerne, opdager man, at den sande virkelighed er det sted, hvor det indre og ydre er Žt i den naturlige verden. Et lille digt siger det bedst:

 

Vand i sig selv har ingen lyd

L¿ber det pŒ en sten

Klukker det.

 

10. PŒ markedspladsen med Œbne arme

 

Her er Hotei Oshō eller Pu-tai eller Mi-lo-fo, den leende buddha, pŒ bes¿g pŒ markedspladsen. If¿lge legenden var Hotei fra Ming-chou i Feng-hua provinsen i Kina og levede i 900-tallet. Han er vist nok en historisk person, enten zen mester eller blot en excentrisk og uh¿jtidelig munk med et smil pŒ l¾ben og nogle vise ord.

 

Han var ligeglad med sit udseende og havde en s¾rpr¾get fremtoning: Lav, rynket pande, skallet isse, lange h¾ngende ¿re og en m¾gtig bar vom. Hans kl¾der var gamle og slidte, med sig havde han en strŒmŒtte til at ligge pŒ, nŒr han tog sig en lur, og en stav at st¿tte sig til, og over skulderen bar han pŒ en stor s¾k, hvori han opbevarede sine fŒ ejendele, og de ting han fik for¾rende.

 

B¿rnene i landsbyen flokkedes omkring ham og ville se, hvad han gemte pŒ. Han pakkede alt i s¾kken ud og puttede det tilbage igen. NŒr folk m¿dte ham vidste de, hvordan vejret ville blive. NŒr han havde vŒde sandaler pŒ og ledte efter tag over hovedet blev det regnvejr, og nŒr han tog sig en lur pŒ sin mŒtte pŒ en bro ved markedspladsen med hovedet pŒ kn¾ene, blev det godt vejr.

 

Engang spurgte en munk, hvad det var for en s¾k han bar pŒ. Hotei svarede lakonisk ved at s¾tte s¾kken pŒ jorden. SŒ spurgte munken, hvad dŽt bet¿d, hvorpŒ han sl¾ngte s¾kken over skulderen og gik. En anden spurgte, hvor gammel s¾kken var, og Hotei sagde: SŒ gammel som rummet. Han udstrŒlede munter tilfredshed med livet og var i fred med sig selv og verden.

 

Senere er Hotei blevet betragtet som en reinkarnation af Maitreya buddha, som i buddhismen er en slags messias, der engang i fremtiden skal frelse alle pŒ jorden. Han er blevet tillagt et lille digt:

 

Maitreya, den sande Maitreya

Legemliggjort i utallige personer

Fra tid til anden Œbenbarer han sig

Men ingen genkender ham

 

Efter den pludselige opvŒgnen, som er en genvindelse af en ikke adskillende eller universel bevidsthed, nŒr man har v¾ret absorberet i mu samadhi, bliver alt, hvad vi ser og h¿rer, til mu. Bjerge og vandl¿b bliver mu, v¾gge og gulve bliver mu, alle ting bliver mu.

 

Oksehyrden er ikke l¾ngere oksehyrde, men har forvandlet sig til Hotei, reinkarnationen af Maitreya buddha, som kan v¾re andre behj¾lpelig med at finde vejen.

 

Den bevidsthed som har v¾ret med hele turen kendes kun af Žn selv. Det er som en d¿vstum, der har haft en dr¿m. Kun den d¿vstumme ved derom. Sk¿nt man kender den rene bevidsthed, som er den tomme cirkel uden centrum og periferi, vender man tilbage til udgangspunktet, uden at give indtryk af dŽt man ved.

 

Man er blot en tosse, der d¾mper lyset og blander sig i folkem¾ngden pŒ markedspladsen. Sk¿nt man har opnŒet den mest subtile erkendelse og kender alle tings egentlige natur, har man glemt dens betydning og de tidligere mestres spor.

 

Hotei gŒr omkring uden et formŒl, for nuv¾ret, er det eneste, der er, og det er det evige liv. Uden at pr¾dike om dharmaen er han munter og smilende, nŒr han er sammen med andre mennesker. Alle, der er sammen med ham, f¿ler, at der er en mening med livet. Det er ligesom blomster, der blomstrer pŒ et udgŒet tr¾.

 

Selv om Hoteis bevidsthed er Žt med det store verdensrum, r¾kker han h¾nderne ud i samsaras jammerdal og til de sultne d¾moners verden for at give dem en hŒndsr¾kning.